Publication

Special Issue (Eng)

List

The Floorplan is pleased to announce our newest e-publication Special Issue: Envisioning Online as a Space for Art. It includes interviews with Benjamin Egger, a researcher and curator who focuses on post-digital, queer art, and exhibitions in contemporary art; Dr. Stéphanie Bertrand, whose research examines how virtual museums can impact the actual art system; and Min Guhong of Min Guhong Manufacturing, an artist who takes “publishing” as his practice represented either online or offline. They talk about how we can envision “online” as a space for art, which is expressed in various terms such as the digital, virtual space, metaverse, space for post-digital, and the Web, as opposed to “offline.”

Benjamin Egger (M.A.) is a researcher at the dpi lab (digital participation and inclusion lab) at the University of Applied Sciences Potsdam since 2017. After completing his Bachelor’s degree in Theatre Studies and Spanish Philology, he graduated with a Master’s degree in European Media Studies at the University of Potsdam and University of Applied Sciences Potsdam in 2017 with a theoretical-artistic thesis on curating as a form of aesthetic thinking. He is a doctoral candidate at Leuphana University Lüneburg with an explorative-experimental thesis developing the concept of postdigital curating. He works as a curator, copywriter, and editor for galleries, radio stations as well as in advertising.

Dr. Stéphanie Bertrand is a Canadian art curator, writer, and Marie Curie Postdoctoral Fellow based in Thessaloniki, Greece. Over the past decade, she has organized exhibitions and participated in artistic and research projects in North and South America, and in Europe, recently serving as an expert on the EU Horizon 2020 Coordination and support action ViMM–Virtual Multimodal Museums, tasked to establish a European strategy on Virtual Museums and Digital Cultural Heritage (2016-19). She holds a PhD from the School of Architecture at Aristotle University, Thessaloniki, and an MFA Curating from Goldsmiths College, London. She is the author of the book Contemporary Curating, Artistic Reference and Public Reception: Reconsidering Inclusion, Transparency and Mediation in Exhibition Making Practice published by Routledge.

Min Guhong is the owner of Min Guhong Manufacturing, a parasitic and one-man company based in Seoul. His practice and info can be found at Frequently Asked Questions.

더플로어플랜의 (불규칙한) 컬럼은 「Special Issue」로 「예술 공간으로서의 온라인 상상하기」를 발행합니다. 이번 특별판은 동시대 미술에서의 포스트디지털, 퀴어 아트, 전시를 연구하는 리서처이자 큐레이터 벤야민 에거, 버추얼 뮤지엄이 실제 미술 시스템에 어떠한 영향을 미치는지 연구하는 스테파니 버트랜드, 그리고 온라인과 오프라인에서 ‘출판’을 그의 예술적 실천으로 활용하는 민구홍매뉴팩처링의 민구홍과의 인터뷰를 수록하고 있습니다. 이들은 오프라인에 반대되는 개념으로서의 온라인-디지털, 버추얼 공간, 메타버스, 포스트디지털을 위한 공간, 웹 등으로 표현되는-을 예술을 위한 공간으로 어떻게 상상하고 활용해야 할지에 대해 이야기합니다.     

벤야민 에거는 2017년부터 독일 포츠담 응용과학 대학교의 dpi 랩의 연구원으로 일하고 있다. 그는 학사로 연극학과 스페인 철학을 취득한 후, 미술이론 논문 ‘미학적 사고의 형식으로서 큐레이팅’으로 2017년 포츠담 응용과학 대학교에서 유럽 매체 연구 석사 학위를 취득했다. 에거는 현재 뤼네부르크 로이파나 대학교에서 포스트디지털 큐레이팅의 개념을 발전시키는 논문을 준비하는 박사 과정 중이다. 또한 그는 큐레이터이자 카피라이터, 갤러리와 라디오 및 광고 분야 에디터로 일한다. 

스테파니 버트랜드 박사는 캐나다 출신 큐레이터이자 저술가, 마리 커리 박사 후 연구원 과정을 수행하고 있으며, 그리스 테살로니키를 기반을 활동한다. 버트랜드는 지난 10여 년간 북미와 남미, 유럽에서 전시를 기획하고 예술적, 연구적 프로젝트에 참여했고, 2016년부터 2019년까지 ‘EU Horizon 2020’의 지원을 받은 프로젝트 ‘버추얼 다중 뮤지엄(ViMM)’의 버추얼 뮤지엄과 디지털 문화 유산 수립을 위한 자문으로 일했다. 그는 테살로니키 아리스토텔레스 대학교의 건축 대학에서 박사 학위를 취득했고, 런던대학교 골드스미스에서 큐레이팅 석사 학위를 받았다. 저서로는 라우틀리지에서 출판된 『동시대 큐레이팅, 예술적 참조, 대중적 수용: 전시 기획 실천에서의 포용, 명료성, 매개를 재고하기』가 있다. 

민구홍은 안그라픽스에 기생하는 1인 회사 민구홍매뉴팩처링의 대표이다. 그에 대한 정보 및 예술적 실천에 대해서는 자주 하는 질문」에서 찾아볼 수 있다.

List